söndag 5 februari 2017

Townsville & Magnetic Island

Dagen efter båtturen var det dags för Sofia att åka hem till Sverige igen. Vi tog samma buss på morgonen men jag hoppade av i Townsville och Sofia åkte vidare till Cairns där hon skulle ta flyget hem till Sverige dagen därpå. 

Jag bodde på världens finaste hostel i Townsville, Rambutan heter det. Det var helt nyrenoverat och superlyxigt. Jag hängde mycket vid poolen där men tog även en tur upp för Castle hill som hade en 360 vy över hela staden. Jag har nog aldrig varit så svettig i hela mitt liv, det var 1,5 uppförsbacke i 36 grader! När jag kom tillbaka till hostelet låg jag däckad vid poolen resten av dagen! Haha :) 
På kvällen orkade jag mig dock ut igen, jag tog en strandpromenad, gick ut på en pir och lyckades få se när några killar fiskade upp en liten bebis haj.  Sedan gick jag till Kissing point som också var en utsiktsplats och tittade på solnedgången.
Dagen därpå var det dags för mig att checka ut och åka till Magnetic Island, jag åkte dock inte förs kl 13 då det var marknad i stan som jag ville gå på först. 

På Magnetic blev jag tipsad om ett ställe där man kunde gå och mata vilda Wallabies, så jag skärde upp lite frukt jag hade med mig och gick dit. En liten Wallabie kom och åt ur min hand och rätt som det var tittade en liten bebis upp ur magfickan på den! Så Söt!
Jag mötte en svensk tjej vid Wallabiesen och vi bestämde oss att ta sällskap till The Fort, en utsiktsplats man kunde gå till. Där fick vi se tre vilda koalabjörnar!

Dagen efter hyrde vi en taklös bil tillsammans som vi åkte runt ön med. Vi stannade i olika vikar och badade/snorklade och på kvällen köpte vi ost och kex och åkte bort till en strand för att se solnedgången. När solen nästan var helt nere började det ösregna och vi hade inget ordenligt tak till bilen utan endast en liten presenning så vi fick kämpa för att inte bli allt för blöta! Haha men tillslut tog vi oss hem iaf! Det var så kul att testa att köra på "fel" sida, jag körde ju lite på Fraser också men där körde vi bara på sanden och inga riktiga vägar.

Sista dagen öste regnet ner så jag åkte bara tillbaka till Townsville och tog det lugnt där. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar