söndag 5 februari 2017

Rainbow beach & Fraser Island

Vi kom fram till Rainbow beach sent på kvällen så vi hann inte med så mycket första dagen, vi träffade några andra tjejer som skulle på samma tur som vi som vi gick och åt pizza med. Dagen där på blev det en tidig morgon med informationsmöte inför Fraser och pannkakasfrukost.

Vi åkte på en så kallad tag-a-long tur på Fraser Island, det innebär att man åker i 4 bilar efter varandra där guiden åker i första bilen och sedan får de med körkort turas om att köra resten av bilarna.

Dag 1. Efter info mötet packade vi ihop våra bilar och begav oss mot Fraser, vår grupp hann dock inte långt förs en av bilarna gick sönder så vi fick stanna och vänta i cirka en timme innan en ny bil kom och vi kunde fortsätta. Vi tog färjan över till Fraser Island, väl där fanns det inga direkta vägar utan man fick köra i sanden efter havet. Första dagen hann vi inte med så mycket, vi åkte in till ett litet "centrum" där vi åt lunch sedan åkte vi vidare till en sjö som kallades "Te" sjön då vattnet såg ut som te och skulle tydligen vara bra för hyn. Sedan begav vi oss mot vår camping där vi skulle sova. Vi sov i små tält med endast en sovsäck, men det var väldigt mysigt! På kvällen lagade vi mat och sedan blev det fest på campingen, hade så roligt!

Dag 2. Efter frukosten åkte vi till en utsiktsplats där vi såg hajar i vattnet, sedan fortsatte vi till champange pools där vi solade och badade. På eftermiddagen åkte vi till Eli Creek som var mitt favorit ställe på Fraser, det var en liten flod och så fick vi ta med oss gummiringar upp i floden och åka ner i, det var så roligt! Efteråt hade de vollyboll turnering, vi satt i varsin ring i sanden och hejade på.
Kvällen blev lugn, vi lagade mat, grillade marsmallows och sedan gick vi till stranden där vi satt och kollade på stärnorna i flera timmar, himmelen var så otroligt klar och fin den kvällen!

Dag 3. Sista dagen på ön gick vi upp tidigt och packade ihop våra saker sedan åkte vi till Lake McKenzie. Det var en jättefin sjö och vattnet var helt turkost och klart. Vi lekte massa vatten lekar och hade jättekul! Sedan blev det lunch innan vi begav oss mot fastlandet igen. På kvällen hade vi en liten "efterfest" i baren på hostelet. Jag gick dock och la mig väldigt tidigt, var så trött efter tre långa dagar på ön. :)

Dagen efter Fraser var vi så trötta att vi gjorde nästan ingenting, vi gick och åt mat och kollade lite snabbt på stranden men annars hängde vi bara i sofforna på hostelet. På kvällen tog vi nattbussen till Airlie beach så dagen efter blev också en trött dag då vi inte sov så bra på bussen. Vi gjorde inte så mycket den dagen heller mer än att gå på lite promenader i staden och kolla i lite butiker.