lördag 15 augusti 2015

Venedig

Vi kom fram till Venedig runt halv 15 på torsdagen. Vi gick och köpte biljetter till bussbåtarna och tog oss ut till ön vi skulle bo på, Giudecca.

Trötta efter den långa resan så orkade vi inte göra så mycket, vi tog en liten promenad till närmaste Coop  (mataffär) och ett bageri, köpte massa gott; vin, vindruvor, melon, parmaskinka, brieost, färskt bröd, croissanter i olika smaker sen satte vi oss på takterrassen på vårt hostel och tittade på utsikten och bara njöt hela kvällen. När solen gått ner satte de upp en utomhus bio och tände ljuslyktor.

På fredagen blev det turistande för hela slanten. De har jättefina byggnader och olika arkitektstilar i Venedig! Små mysiga gränder och stora torg, många maffiga palats och pampiga kyrkor. I princip alla hus har massa små fina detaljer och man hittar bara mer ju längre man tittar. Fina gamla brunnar och såklart alla små kanaler och affärer med dom kända maskerna de tillverkar i Venedig.  Vi var inne i en affär och fick se när en man stod och gjorde en mask i pappemache.
Vi besökte bla St. Mark`s square och The Doge`s palace.

Senare på kvällen när vi hade gått och lagt oss kom världens åskväder, vi sov med fönstret öppet så vi hörde och såg varenda blixt. Det höll på i flera timmar.

Idag (lördag) gick vi upp tidigt, packade,  kollade soluppgången och sedan begav vi oss till tågstationen och mot Milano. Vi hade tänkt ta ett snabb tåg som bara tog 2,5h dit men då var man tvungen att köpa en platsbiljett för 26 euro och sen var vi tvungna att vänta i över en timme då första tåget var slutsålt så vi blev lite snåla och tog det långsamma gratis tåget ändå. Så det fick bli en lunch i Bologna idag också, vi åt super goda creps med Nutella, frukt och glass! Mums!

Då jag redan har varit i Milano kör vi bara en kortis på en natt där. Sen fortsätter vi till Italienska västkusten imorgon.