måndag 24 augusti 2015

Franska Rivieran

Vi kom fram till Nice sent på kvällen, så vi checkade bara in och sen la vi oss. Vi bodde på ett vandrarhem med ett rum med 6 sängar i. Det var helt okej men lite jobbigt att man inte kunde låsa in sina värde saker.

Första dagen åt vi frukost på mcd som låg precis bredvid hostelet, sen gick vi ner till stranden och la oss. Dock var det rätt molnigt tyvärr. På lunchen gick vi bort till gamla delen av staden och åt creps. Det var en marknad där så vi strosade runt lite innan vi gick tillbaka till stranden. Det var ganska stenigt och svårt att gå nere vid vattnet,  en kille framför oss ramlade och bröt antagligen benet för 9 st ambulans tjejer och killar kom och hjälpte honom och bar honom därifrån.
På kvällen tog vi en liten shoppingrunda och strosade efter strandpromenaden innan vi stannade på en resturang och åt. Sen köpte vi med en flaska vin och gick till hostelet och spelade kort och tog ett glas.

Dagen efter gick vi upp tidigt och sprang och körde 7 minuters appen (ett träningsprogram på 7 min). Sen köpte vi med frukost och la oss på stranden. Jag hittade super goda svenska mackor, polarbröd och sen hittade jag en Madeline kaka som jag såklart var tvungen att testa! :)

Runt lunch gick vi tillbaka till hostelet och köpte med lite lunch. Sen gjorde vi oss i ordning och tog tåget till Monte Carlo där vi strosade runt bland alla lyxbilar och fina byggnader. Vi åt en jättegod middag och sedan åkte vi tillbaka till Nice.

Morgonen efter packade vi ihop och checkade ut tidigt, sen åkte vi till vårt nya hotell i Marsielle. Där lämnade vi bara våra saker sen gick vi ner till hamnen där vi satte oss och åt frukost som vi hade köpt på ett bageri. Sen gick vi tillbaka till tågstationen och åkte till Cassis en liten by bara 20 min bort med massor av vingårdar. Vi gick och gick och gick innan vi kom fram till det lilla centrumet som låg vid en hamn.  Supermysig!  En liten idyll var hela staden. Vi åt lunch och sen la vi oss på stranden och badade, vattnet var alldeles klart och fint men iskallt! Efter någon timme på stranden gick vi till ett turistcentrum och frågade om de hade någon vingård man kunde besöka. Och vilken tur vi hade! Det var nämligen  en rundvandring och vinprovning som började en halvtimme senare vi fick gå på som bara kostade 10 euro! Vingården låg otroligt fint med utsikt över havet och bergen. Vi gick runt och kollade hur vinet tillverkades och sedan fick vi provsmaka ett rosé och ett vitt vin. Vi gick även smaka på druvorna som de gjorde vinet på och de var de godaste druvorna jag smakat! Vi fick ta med oss klasen med druvor när vi gick sen, haha :)
Efter vinprovningen strosade vi runt lite mer i staden sen satte vi oss vid hamnen och åt glass innan vi tog tåget tillbaka till marsielle. Där gick vi och köpte kebab som vi tog med och åt på hotellrummet och kollade på fransk tv.

Egentligen hade vi tänkt spendera fredagen i Marsiell men då man var tvungen att boka en plats på tåget till Barcelona och det blev billigare med kl 8 tåget så fick vi hoppa över det :)